Embraer oficjalnie dostarczył drugi samolot wielozadaniowy C-390 Millennium do Sił Powietrznych Węgier, finalizując tym samym cały zawarty kontrakt. Uroczystość przekazania odbyła się w bazie lotniczej Kecskemét z udziałem ministra obrony Węgier Kristófa Szalay-Bobrovniczkyego, przedstawicieli rządu oraz kierownictwa Embraera.
Pierwszy węgierski C-390 wszedł do służby pod koniec 2024 r. i od tego czasu wykonał szeroki zakres misji, osiągając współczynnik realizacji lotów przekraczający 99 proc. Dzięki dostawie drugiego egzemplarza Węgry stały się pierwszym użytkownikiem C-390 na świecie, który odebrał wszystkie zamówione samoloty.
- To naprawdę podniosła i radosna chwila, niezwykle ważne wydarzenie w rozwoju Sił Powietrznych Węgier. Mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że naród węgierski stał się dzięki temu silniejszy i bogatszy. Tego typu zdolności transportowe brakowało dotąd w arsenale naszych sił powietrznych, ale teraz mamy ją do dyspozycji. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego procesu – powiedział minister obrony, Kristóf Szalay-Bobrovniczky.
Nowoczesne samoloty C-390 będą realizować szerokie spektrum misji wojskowych i cywilnych, w tym ewakuację medyczną, pomoc humanitarną, akcje poszukiwawczo-ratownicze, transport ładunków i żołnierzy, precyzyjne zrzuty cargo, operacje desantowe oraz tankowanie w powietrzu. Co istotne, węgierskie C-390 są pierwszymi na świecie, które wyposażono w modułową, w pełni mobilną jednostkę intensywnej opieki medycznej (ICU), instalowaną w systemie roll-on/roll-off.
- To ważny kamień milowy dla Embraera, dostarczamy drugiego C-390 Millennium Siłom Powietrznym Węgier. Samolot ten dodatkowo zwiększy zdolności kraju, zapewniając doskonałe osiągi operacyjne, większą elastyczność i niższe koszty eksploatacji. Jako partnerzy z niecierpliwością czekamy na dalsze pogłębianie współpracy, aby wspierać węgierskie siły powietrzne zarówno w obecnych, jak i przyszłych potrzebach operacyjnych - podkreślił strategiczne znaczenie tego etapu współpracy, Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Dzięki zakończeniu dostaw Węgry znacząco wzmacniają swoje zdolności transportu strategicznego i dołączają do grona kluczowych użytkowników jednego z najbardziej zaawansowanych samolotów wielozadaniowych na świecie.
C-390 w liczbach
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz
nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także
Brazylia,
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Słowacja,
Szwecja,
Korea Południowa, a teraz także 11. kraj, którym została
Litwa.